Jag var med på morgonens Frukostmöte i Minälv som hölls på Folkets Hus i Trollhättan. Morgonens föreläsare var ingen mindre än Mikael Karlsson, projektledare marknadskommunikation Volvo Personbilar Sverige som berättade om hans arbete i samband med produktionen av Zlatan reklamen och nu Robyn reklamen som släpptes i veckan.

Bild

(Bild lånad från minalv.se)

Mikael berättade om hur han kom från Adidas till Volvo i samband med att man genomfört sin lyckade Swedish House Mafia reklam. Budskapet från hans chef var enkelt och tydligt. Din uppgift är enkel, gör något ännu bättre…. 😉

Det fanns (läs finns) vissa parametrar och karaktäristiska faktorer som för Volvo är viktiga att framhäva och förstärka. Att något är svenskt har idag ett mycket gott anseende runt om i världen. Svensk design kopplas gärna ihop med framförallt kvalitet.

Man ville framhäva en urkraft som skulle symbolisera produkten. Naturligtvis handlade det om att signalera och bevaka att vi är marknadsledare, Vi står först i kön.

Mikael satte ihop enligt honom en 27 bilder lång slide som presenterade  – Varför vi skall samarbeta med Zlatan.

Därefter återstod den största utmaningen – Hur i hela världen får vi med Zlatan? Han gör ju inte reklamfilm.

Chefen berättar efter presentationen att det av en händelse kommit en förfråga för någon vecka sedan från Zlatan som uttryckt att han var intresserad av att göra något i hop med Volvo.

Bild

(Bild lånad från minalv.se)

Mikael fortsätter och berättar hur genomförande gick till – att det till exempel i samband med att hitta rätt version på nationalsången var Zlatan som tipsade om att han hade en polare som hette Martin och jobbade med musik. Ja, alltså Max Martin….”Jag kan fråga honom om ni vill.”

Man fick en fantastisk inblick i hur Zlatan påverkar och inspirerar människor positivt med sin personlighet och det han står för. Mikael förklarar Zlatan som en soldat, han ”kör på” om det så handlar om att hoppa ner i en isvak eller filma i 17 timmar i sträck.

Den fantastiska spridning som reklamfilmen fick före under och efter har redovisats i de flesta medier vid något tillfälle. Så även denna morgon. Det som var intressant var att man i förra veckan släppte 2 kapitlet i #madebysweden som frontar Robyn och Volvos nya miljömötorer. Mikael berätta om genomförandet och Robyns delaktighet i filmen. Det uppenbara att den skulle jämföras med sin föregångare och vilka tidiga siffror gällande spridning som man kunde se för just denna filmen.

Det var som sagt en grym morgon. Jag blev oerhört inspirerad av Mikael och än mer nyfiken på hans tidigare arbetserfarenheter inom marknadskommunikation.

Bild

(Bild lånad från minalv.se)

Jag är en av dem som tycker Zlatan filmen är grym på alla sätt och vis. Det är som sagt svårt att inte inspireras av Zlatans aura när Mikael delar med sig av sina erfarenheter av att jobba med honom. Vid ett par tillfällen knottrade sig huden på armarna av rysningar, en av dem när han spelade upp filmen som snart nått upp i 5 miljoner visningar på You tube.

För er som ännu inte sett Robyns reklamfilm för Volvo så kan ni se den här. Jag har sett den 2-3 gånger nu och gillar den mer och mer. Älskar mixen mellan att hon kör i betongdjungeln i LA och i de svenska skogarna. Gillar hennes citat och funderingar.

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s