Gårdagen förgylldes med auktion i Backamo. Åkte dit med Niclas mamma mest för inspirations skull och för att det är ett härligt lördagsnöje. 🙂 (Ja, det står tant i pannan på mig) Det fanns absolut en del skatter bland föremålen, framförallt bland porslinet.

Sex  Mon Amie kaffekoppar med fat från Rörstrand. Gick för 650 kr om jag inte minns fel.

Fyra stora Arabia Valencia (tror jag modellen heter om jag hitta rätt) tekoppar med fat som alla gick för 1600:-. Om modellen stämmer slutade det finska företaget sälja servicen 31 dec 2002. Så förståeligt att dessa är populära.

Denna äkta handgjorda persiska matta storlek 3,5 m lång och 2,2 m bred gick för 850 kr !!! Färgerna på bilden gör den inte rättvis. Jag är vanligtvis inte så förtjust i de klassiska persiska mattorna med röda, svarta och bruna färger. Denna var däremot en blandning av beige, grått och gammelrosa med en stänk av orange i. Den hade man kunnat styla snyggt i ett större rum. Vilket kap!

Riktigt fin mortel som låg i låda (med andra saker, inget intressant dock) som gick för 80 kr. Skulle lätt gett 80 kr bara för den morteln på en loppis. Då ska det sägas att damen som köpte lådan fick ytterligare(!) en låda på köpet som jag inte vet innehållet i för de 80 kr hon gav.

Den här skönheten gick till en herre som hade varit där tidigare på dagen och bjudit. Jag tyckte mig känna igen efternamnet och väl hemma insåg jag att det var ägaren till en av de loppisar/antikbutiker som jag besökt i sommar. Skulle vara kul och se hur den ser ut upplyst. Försökte knacka på den och höra om det var glas under kartan, för att kunna göra såhär. Oerhört fin träfot och världskartans färger var vackra. Jag vet vart jag skall ta mig om jag får några kronor över. 😉

Jag hade inga planer på att ropa in något denna dag men några små skatter fick följa med hem. Dessa tre snyggingar för en hundralapp. En av de två som ser likadana ut har en Malm stämpel i sig.

Dessa tre seriekopplade lampbollar ropades in för 50 kr och ska få hänga över vardagsrumsbordet. Funderar på om jag ska spraya dom svarta eller bronsfärgade. Måste även hitta en snygg lösning uppe vid taket. Får göra en shoutout till Cable Cup killarna att skapa en lika snygg lösning för tre kablar som hänger ner. 😉

Det var inte sista gången jag besökte denna auktion. Förvänta er inte att jag tipsar när nästa auktion går av staplen förrän efteråt. 😉 Kan ju inte riskera att någon annan kommer och ropar in fynden under näsan på mig.

/B

Kommentera

