I jämförelse bleknar det mesta.

I jämförelse med att förlora sin fina mormor bleknar de mesta man normalt bloggar om. Helt naturligt funderar man mycket på allt som hände just den dagen hon gick bort. Man försöker minnas så mycket som möjligt för att inte glömma något.

Endast ett fåtal timmar innan mormor blev en ängel ringde hon på mobilen med mamma vid sidan om på högtalare. Jag svarade med en låg röst då Sigge låg bredvid och sov.

Sover du eller?!?! frågar mormor med skämtsam hög röst. Som om jag var helt tokig och låg och sov klockan halv fem på eftermiddagen.

Vi pratade sedan om Sigge, vädret, förkylningar vad mamma, moster och mormor tänkt hitta på under kvällen.

Mamma: Vi har planerat att se Islands handbollslandslag spela på TV ikväll och mysa.

Mormor: Jag ska gå på teater! ropar mormor i bakgrunden.

Mamma skrattar lite lätt och upprepar, jo mormor kanske ska gå på teater ikväll. Hon hade nämligen planerat att se en teatervisning just denna söndag och skulle bannemej gå och se den.

Mamma har berättat i efterhand att mormor hela dagen envisades med att hon ville gå. Medan mamma och moster tyckte att de kunde stanna inne och se handbollen istället och bara ta det lungt. Med en blandning av sarkasm, ironi, gnutta humor en portion verkligen och en rapp personlighet sa hon,

Tror ni jag ska dö eller.

Jag tror inte hon menade det som en fråga utan snarare som en comeback line som en tonåring skulle dra till sina föräldrar om hon inte tilläts göra som hon ville. En mormor med stor portion vilja, kärlek, humor och livsgnista, helt enkelt mycket av allt.

Det ska jag minnas och något fint som mamma skrev, ”när hon tog sina sista andetag gjorde hon det med mig och min syster kramades henne”.

Idag begravs hon klockan ett svensk tid i Reykjavik. Idag tänder jag och Sigge ett ljus för vår mormor/gammelmormor och hoppas hon sitter någonstans härligt och stickar med nymålade naglar och dricker en kopp kaffe.

Vi älskar dig.

5 reaktioner på ”I jämförelse bleknar det mesta.

    • Fallegt hjá þér Brynja mín og samúðarkveðjur til ykkar og vonandi sjáumst við í sumar. þín frænka.Anna

Kommentera

