Effektivisera inlärning och ditt kreativa tänkande

Just nu: Läser en riktigt intressant bok, som jag BORDE ha läst för länge sedan, framförallt innan mina högskolesstudier. The Mind Map Book av Tony Buzan & Barry Buzan.

Handlar om hur man effektiviserar och förbättrar sin inlärningsförmåga och ökar sitt kreativa tänkande och därmed också förbättra sin analysförmåga. Att få en vassare förmåga att se helhetsbilden av något vi studerar och dra bättre slutsatser.

Mind Maps är inget nytt för mig, snarare något som introducerades för mig redan i trean, då kallade vi det moln bild, när man va 9-10 år. Men som med mycket annat man lär sig i ung ålder, uppdaterar man sig för dåligt, och ser inte i vilka användningsområden som man kan applicera denna teknik.

Har läst tre kapitel hittills och är såld. Känner igen mig som en av de 95% som gör de klassiska misstagen av att ta hysteriskt mycket anteckningar, rätt upp och ner, sida efter sida, i samma enformiga bläckfärg och till råga på det ser renskrivningen av dessa anteckningar som ”bästa” inlärning. Jag menar har jag renskrivit det tre gånger snyggt och prydligt måste jag ha lärt mig större delen av informationen eller?

Nja, tvärtom, jag fokuserar så mycket på att skriva det snyggt och prydligt, rakt och fint att jag inte har en susning om vad jag har skrivit.

En ytterligare aspekt är de nyckelfaktorerna som står på första sidan har kopplingar till nyckelfaktorer på 7:e sidan, men på grund av de 6 mellanliggande sidorna är det inte självklart att jag ser den kopplingen, eller så missar jag den nästkommande dag när jag igen går igenom mina anteckningar.

Här kommer the Mind Map in som ett optimalt verktyg.

Ta ett stort vitt ark och börja med en central cirkel ( alt. ett moln) med ett arbetsnamn exp namn på en uppsats man skriver eller ämnet man pluggar just nu, eller en bild/motiv man utgår ifrån. Därefter drar man grenar från den centrala punkten och tilldelar grenarna olika kategorier som bryter ner huvudämnet. Grenarna fortsätter sedan ut till underkategorier, med nyckelord, eller bilder som beskriver dess innehåll.

Genom att ha allt på en och samma sida kan man lättare får en övergripande bild av alla kategorier och dess underkategorier och enkelt dra kopplingar däremellan och på så vis analysera och förhoppningsvis dra bättre slutsatser.

Boken rekommenderar att använda sig av flera olika färger när man jobbar med en Mind Map för att stimulerar hjärnan och inte tråka ut den. Då man menar att en uttråkad hjärna kopplar bort.

Jag ska sätta mig ner och göra en Mind Map över mig själv för att göra en enkel övning. Det är ett tips till alla som söker jobb och blir ombedda att berätta om sig själva på en intervju. Jag har intervjuat otaligt många som sökt jobb på mitt jobb och tycker det är absolut pesten att presentera sig själva, upplever det som skit svårt att prata om sig själv. Detta är ett utmärkt verktyg.

Återkommer med min Mind Map, ska fortsätta läsa lite till innan Sigge vaknar.

20120218-135055.jpg

20120218-135105.jpg

Kommentera

